Õhtused rattasõidud

English information about our evening bike rides can be found here.

Tipikate Rattamatkaklubi õhtused rattasõidud on aprillist novembrini peaaegu iganädalaselt toimuvad üritused, mille eesmärgiks on aktiivse ja sportliku vaba aja veetmine. Tegemist on juba üsna pika traditsiooniga – Tipikad ja nende sõbrad on koos sõitmas käinud juba alates 2002. aastast. Valdavas enamuses koguneme rattasõiduks kolmapäeviti kell 19:00 TTÜ peaukse ees, peale mida sõidame Tallinnas ja lähiümbruses maha umbes 40 kuni 60 kilomeetrise ringi. Tavapäraselt kuulub sõidu hulka ka 2-3 peatust puhkamiseks ja sotsialiseerumiseks, võimalusel tehakse need kas mõne vaatamisväärsuse juures või lihtsalt looduskaunis paigas, suvel ka ujumiskohtades. Koju tagasi jõutakse enamasti vahemikus kella 23:30-st kuni 0:30-ni. Nende sõitude näol ei ole tegemist klassikalises mõttes treeninguga, vaid eesmärk on see, et ka keskmises vormis inimene meie sõitudest osa saaks. Seega ootame nendele sõitudele kõiki rattahuvilisi inimesi.

Sõltuvalt ilmast või muudest teguritest võib mõnel nädalal sõit ka ära jääda või toimuda kolmapäeva asemel kas teisipäeval või neljapäeval. Samuti toimuvad mõnel korral tavapärase sõidu asemel eriprojektid: näiteks 2-3 korda aastas sõidetakse lühemalt (kuni 30 km) ning tehakse üle jääva aja arvelt lõkkeõhtu. Mõnel korral pedaalitakse aga päris pikalt – on sõidetud ka üle 80 km õhtu jooksul. Aeg-ajalt toimuvad need üritused ka selliselt, et sõidetakse alguses rongiga Tallinnast välja ning tullakse seejärel ratastega tagasi – see võimaldab suurendada piirkonda, mida õhtu jooksul mõistliku sõiduga on võimalik katta.

Et aidata ratturitel kergemini endale sobivaid sõite välja selekteerida, siis juurutame alates 2015. aastast süsteemi, mille raames üritame oma õhtused rattasõidud järgmistesse kategooriatesse jagada:

  • KERGE – teekonna pikkus alla 40 km, tempo ja pausid sobilikud ka neile, kes rattaga harva sõidavad, kojujõudmise kellaaeg üldjuhul enne 23:00.
  • KLASSIKALINE – teekonna pikkus 40-60 km, tempo ja pausid sobilikud hooaja jooksul vähemalt kord nädalas ratast kasutavale inimesele, kojujõudmise aeg üldjuhul 23:30-0:30.
  • SPORTLIK – teekonna pikkus üle 60 km, kuid pausid lühikesed ning seetõttu võib sõltuvalt konkreetsest üritusest kojujõudmise aeg olla ka varem kui kategooriasse “KLASSIKALINE” kuuluval sõidul.
  • TREENING – tõsisematele spordihuvilistele.
  • ERIPROJEKT – sõidud, mis eelnevatesse kategooriatesse ei mahu (näiteks sõidame algul rongiga, teeme lõkkeõhtu vms).

Tasub ära märkimist, et suurem osa meie õhtuseid rattasõite toimub hetkel stiilis “KLASSIKALINE” seetõttu, et seda peab endale sobivaimaks õhtuste rattasõitude peamine eestvedaja Jaanus. Tegutseme vabatahtlikest klubina ning eks igaühel on kõige parem eest vedada just selliseid üritusi, mille stiil endale kõige rohkem sobib. Küll aga selgus meie 2014. aasta detsembris tehtud küsitluses, et huvilisi oleks tegelikult ka stiilist “KLASSIKALINE” kergematele sõitudele, samuti leidub neid, kes sooviksid hoopis rohkem trenni teha. Seega ehk on ülal toodud kategooriatest abi ka sellele, et kaasata meie sõitude eestvedajate hulka edaspidi ka neid inimesi, kel veidi teistsugune nägemus ideaalsest õhtusest rattasõidust.

Kõik sõidud kuulutame 1-2 päeva enne toimumist välja meie uudiskirjas ja Facebook’i lehel ning need teated sisaldavad siis juba ka täpsemat infot selle kohta, kuhu suunas ja kui pikalt umbes sõidetakse. Uudiskirjaga liitudes palun veendu, et teed linnukese valiku “iganädalased rattasõidud” ette – vastasel juhul sa õhtuste rattasõitude teateid saama ei hakka. Osavõtt meie õhtustest rattasõitudest on tasuta ning eelnev registreerimine ei ole vajalik.

Õhtuste sõitude käigus liigutakse nii asfalt- kui kruusakattega maanteedel, rattateedel kui ka metsateedel ja katteta radadel, seega ei soovita me päris 1 cm laiuse rehviga maanteerattaga nendele sõitudele tulla. Küll aga sobivad osavõtuks kõik hübriid- ja maastikurattad ning ka (pigem käikudega) linnarattad. Kuna suuremal osal hooajast toimuvad sõidud vähemalt osaliselt ka pimedas, siis on väga oluline teha ennast teistele liiklejatele nähtavaks! Liiklusseadus nõuab, et ratturid kasutaksid pimedas nii esi- kui tagatulesid, lisaks sellele tasub aga kindlasti mõelda nii ratta kui enda külge kinnitatavatele helkuritele. Samuti on omal kohal nii helkurvesti, helkurpaelte kui kiivri kandmine! Sõidud viivad meid ka metsasematele radadele ning seda ka pimedas, seetõttu juhime eraldi tähelelepanu ka asjaolule, et lihtsad signaaltuled ei võimalda mugavat ja ohutut sõitu – esituli peaks olema piisavalt võimas, et teed valgustada.

Õhtustel rattasõitudel ei ole meil (erinevalt suvistest suurematest organiseeritud matkadest) kaasas saateautot tehnoabi pakkumiseks. Seega palun veendu, et tuled sõitma tehniliselt korras rattaga! Kui sul on olemas esmased vahendid jalgratta remondiks ning oskad neid kasutada, võiksid need kaasa võtta. Kuna kõige rohkem purunevad jalgratastel rehvid, siis sõltumata sellest, kas ise rehvi vahetada oskad või vajalikke tööriistu omad, peaks igaühel kindlasti kaasas olema oma rattale sobiv varu siserehv, soovitavalt isegi 2 tükki. Vajadusel saavad kaasratturid sind rehvivahetusel abistada, aga just sinu rattale sobivat rehvi ei pruugi olla kellelgi pakkuda.

Õhtusele sõidule võta kaasa joogipudel ning soovi korral ka mõningast näksimist. Enamasti teeme õhtu jooksul peatuse ka kuskil poe või bensiinijaama juures, kus oma varusid täiendada saab, aga sellega ei tasu küll arvestada, et me alati oma üritust just poes käimisega alustaksime (ehk siis poe külastus võib olla alles paar tundi peale sõidu algust ning peale esimest puhkepausi). Mõnel korral võib aga juhtuda, et avatud poodi terve õhtu jooksul teele ei jää – sellisel juhul on vastav info kindlasti juba konkreetset sõitu välja kuulutades kirjas.

Õhtusele sõidule tulles on soovitav oma telefoni salvestada selle inimese telefoninumber, kes konkreetse ürituse välja kuulutab – sellest võib olla abi näiteks juhul, kui ootamatult õigeks ajaks stardipaika ei jõua ning soovid liituda hiljem kuskilt mujalt. Samuti juhtub sõidu käigus ikka aeg-ajalt olukordi, kus keegi mingil põhjusel grupi ära kaotab ning teised seda liiga hilja märkavad – ka sellisel juhul on helistamisest abi, et grupiga uuesti kokku saada.

Ühe olulise rattasõitu puudutava nüansina tasub siinkohal rääkida ka sellest, et peale pikemat vahet rattasõidus langeb enamikul inimestel rattasõiduvorm oluliselt. Selle kompenseerimiseks oleme iga hooaja kolm esimest kevadist sõitu teinud keskmisest veidi lühemad ja lihtsamad – see annab inimestele võimaluse peale pikka talve jalgrattaga jälle sõbraks saada. Nendele, kes oma ratta alles suvel või sügisel esimest korda välja ajavad ja oma vormis eriti kindlad ei ole, soovitame enne meie sõitudega liitumist eelnevalt iseseisvalt kolm-neli korda sõitmas käia.

Tavapäraselt toimub meil aprillist novembrini kokku 24-28 õhtust sõitu, mis tähendab, et sel perioodil sõidame pea igal nädalal. Nendest üritustest osavõtjate arv jääb valdavas enamuses 10 ja 20 inimese vahele, mõnel harval juhul ka vähem; lõkkeõhtud on tavaliselt olnud veidi rahvarohkemad ning nendest on osa võtnud ka kuni 30 inimest.

Kohtume sadulas!